måndag 1 juli 2013

Vad har vi gjort?

MASSOR! I förra veckan var det valpkurs på nytt! De flesta av er har nog inte kunnat undgå att höra om hur regnet skrämde hem 80% av deltagarna (hundägarna) som bestämt trodde att deras valpar skulle frysa ihjäl under ett ljummet sommarregn i slutet av juni. Vad ska man säga? Jag tror jag säger tack, för det innebar extra mycket tid för oss två familjer som stannade i regnet och jobbade tillsammans med våra hundar och fick kursledaren helt för oss själva! Så än en gång tack! 

På tisdagen gav vi oss ut i skogen och hittade årets första kantareller. Planer finns på att träna upp Conrad till att hitta skogens guld, men jag gissar att det kommer att få vänta till nästa sommar men vem vet... faller andan på så kan vi ju alltid doftträna lite! 

Födelsedagskalas hos Ola och så klart hundbus i trädgården ägde rum i torsdags! Conrad har vuxit till sig och ser inte alls så liten och ullig ut i jämförelse med de andra tre hundarna som han gjorde i början av juni... De busar och har himla kul tillsammans! Och för er som märkte att jag inte skrivit något om onsdagen - jag minns verkligen inte vad vi gjorde då... 

I fredags bar det av hem till Orrefors och Nybro! Lek i vattenspridare tillsammans med tre härliga ungar var inte så dumt tyckte Conrad. Tydligen var det lockande att försöka få sig ett dopp i trädgårdsdammen bland guldfiskar och näckrosor också men bara halva hunden lyckades ta sig i innan han drogs upp i nackskinnet. 



På lördagen var det dags för mer svampplockning och så lite barndop på det! Viktors föräldrar passade Conrad medan vi var i kyrkan. Tydligen hade det varit riktigt jobbigt eftersom att han är så otroligt busig när han sover (eller inte!)... Efter doplunch och tårta var det dags att traska hem till mamma och pappa. Där sov Conrad gott på golvet hela kvällen efter allt stohej. Det är slitit att vara på kalas när man är liten och söt! Igår njöt vi av naturen på förmiddagspromenaden och slappade mest. Sedan satte vi oss i bilen framåt kvällen och tuffade hemåt efter en fantastisk helg. Conrad gjorde inte mycket väsen av sig utan passade på att sova hela vägen hem bortsett från en matpaus och kisserunda utanför Högsby. 

Och idag då... Måndag igen och två veckor kvar till semestern. I eftermiddags fick Conrad ett märgben av mig. Tänkte att han kunde få käka på det i hallen så jag sade "Sitt" och la det saftiga benet på golvet framför honom. Sedan sade jag "Varsågod" och gick där ifrån och satte mig vid datorn för att fixa med lite jobb. Efter 1 minut märker jag att det är väldigt tyst i hallen och smyger dit. Då sitter Conrad fortfarande och kolla på benet och så tittar han på mig när jag kommer smygandes... Han ser sorgsen ut och jag säger på nytt "Varsågod". Då tar han benet och viftar stolt på svansen innan han lägger sig på dörrmattan. Hörde han inte att jag sade varsågod? I detta ögonblick tänkte jag "Vad har vi gjort?". Stackars hund som lydigt satt och tittade på sitt ben och inte vågade ta det. Undrar förresten hur länge han tänkt sitta där och stirra på det om jag inte uppmärksammat tystnaden... 


Nu laddar vi för kvällens valpkurs! Idag ska det handla om att gå i koppel utan att dra och så blir det tandvisning, stå och så lite inkallning också! Idag skiner för övrigt solen från blå himmel och inga grå moln finns i sikte så förhoppningsvis får alla vara med till slut idag förutsatt att ingen får för sig att deras valpar kan svettas ihjäl en ljummen kväll i början av juli...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar